La professora Estela Rivas i la virtualització d’un taller per a doctorands, premis a la Qualitat Docent

El Consell Social distingeix el professorat i els projectes que destaquen per la qualitat o la innovació docent

El Consell Social atorga cada any els Premis a la Qualiat Docent per reconèixer i impulsar projectes que contribueixen a la millora de l'ensenyament. En la convocatòria de 2022, la guanyadora de la modalitat individual ha estat la professora del Departament de Dret Privat, Processal i Financer, Estela Rivas, per la ludificació de la docència del Dret Financer i Tributari amb el projecte "Joc de rol: fem legislació tributària".

En la modalitat col·lectiva, l'equip integrat per professorat de diferents departaments (Joan Josep Carvajal Martí, María Ercilia García Álvarez, M. Dolores Jiménez López, María del Mar Reguero de la Poza i Mireia Valverde Aparicio) ha estat mereixedor del premi per l'experiència de virtualització d'un taller per a doctorands que té per objectiu ser un espai per compartir inquietuds i vivències dels investigadors en formació per acabar tenint un procés de doctorat exitós i saber planificar la carrera professional.

Estela Rivas va implementar l'activitat per primera vegada fa poc menys de quinze anys i actualment s'imparteix a l'assignatura de Dret Financer el doble grau de Dret i Relacions Laborals i Ocupació i al doble grau d'ADE i Dret, amb l'objectiu d'implicar l'estudiantat, motivar-los per la temàtica fiscal, fer-los conscients de la importància del legislador i la tècnica legislativa a l'hora de crear tributs i fomentar el pensament crític sobre quines són les implicacions de crear noves càrregues fiscals.

Perquè el joc consisteix precisament a fer de legisladors. Els estudiants han de crear un nou tribut, amb tots els elements de l'obligació tributària i sense duplicitats amb els tributs existents. Individualment o per equips, els estudiants han de dissenyar el tribut de forma concreta: el nom, els motius, els fonaments jurídics, tipus de tribut, quina és la situació que volen gravar, qui és el subjecte passiu, la base imposable i el tipus de gravamen, les deduccions, com es gestiona i recapta i el període impositiu. Cada grup presenta la seva proposta a la resta, que ha de formular preguntes, i, en un segon dia de debat, s'han de respondre i fer modificacions si és necessari. Les sessions es graven perquè els estudiants puguin analitzar després la seva defensa del tribut.

Joan Josep Carvajal i María del Mar Reguero (Departament Química Física i Inorgànica), Ercilia García i Mireia Valverde (Departament de Gestió d'Empreses), i M. Dolores Jiménez (Departament de Filologies Romàniques) són l'equip de professors darrere del curs que des de l'any 2015 s'imparteix de forma presencial a tots els investigadors predoctorals per promoure la comunicació i la interacció en aquest col·lectiu, després de detectar l'aïllament que els pot suposar el doctorat. Amb la situació d'emergència per la COVID-19, el repte va ser adaptar aquest curs a la virtualitat sense perdre l'essència (compartir inquietuds i vivències) ni renunciar a les metodologies interactives ni reduir continguts.

El taller forma part d'un projecte integral de professionalització del doctorat en què es dona una atenció especial al desenvolupament de la carrera professional i inclou no només la formació de doctorands sinó també de supervisors. De fet, es tracta d'un projecte que la URV ha exportat a universitats internacionals.

Pel que fa a l'adaptació del curs a la modalitat virtual, la selecció d'eines capaces de reproduir la presencialitat va obligar a adaptar la forma d'impartir continguts i les eines seleccionades van permetre generar noves formes de comunicació diferents a les presencials. El curs desenvolupa no només les eines per a un procés doctoral eficient i exitós, sinó que també planteja la carrera professional dels doctorats més enllà de l'acadèmia. En total s'han impartit 18 tallers virtuals en 7 universitats el darrer any i mig.