L'àrea de Dret internacional privat organitza el Congrés Internacional d'Investigadors en Immigració i Asil, el 13 de juny

Investigadors, professors, estudiants, doctorands, advocats, graduats socials i tècnics de l'administració són alguns dels perfils de les persones que han participat i assistit al Congrés Internacional d'Investigadors en Immigració i Asil que s'ha fet aquest dijous al campus Catalunya de la URV i que ha coincidit amb la IX Jornada d'Estrangeria.

Ha estat una jornada de debat i reflexió per parlar d'immigració, d'asil, de refugiats, de ciutadania i lliure circulació de persones des d'una perspectiva dels reptes a la Unió Europea. S'hi han tractat temes com ara la immigració regular i irregular; la integració; les mesures de protecció internacional; la crisi dels refugiats; els drets humans i la normativa i fronteres europees, les barreres a la lliure circulació de persones i les seves conseqüències per al reagrupament familiar, entre d'altres, dels que es consideren els grans protagonistes d'aquest escenari.

El Congrés, organitzat per l'àrea de Dret internacional privat de la Universitat Rovira i Virgili i dirigit per la investigadora d'aquest departament Diana Marín, ha reunit aquests experts per debatre i realitzar, des d'una perspectiva interdisciplinària i multidisciplinària, les llums i les ombres que planen sobre aquestes qüestions, amb l'ànim també de traslladar el coneixement científic a la pràctica professional.

José Alarcon, Director general de Migracions ha encetat les xerrades parlant de les perspectives de les polítiques migratòries a Espanya i Europa. En la seva xerrada ha parlat dels 5,4 milions d'estrangers que resideixen a l'Estat espanyol i considera que, més que analitzar qui són i com han vingut el que cal és conèixer que és el que passarà en matèria de migracions. Ha explicat que els espanyols que van marxar per la crisi econòmica estan tornant i que en pocs anys hi haurà una important necessitat de treballadors per cobrir llocs de treball vacants. Un fet que  creixerà els propers anys. ja que, d'aquí una dècada es jubilarà la meitat de població activa.

A partir de la seva xerrada s'han parlat de temes relacionats amb els drets dels immigrants, les polítiques d'immigració europees. la integració i els conflictes d'espai púbic i privat, del Brexit, la mobilitat transfronterera  i de la protecció de les nenes i dones migrants entre molts d'altres temes.

La taula inaugural de la jornada. D’esquerra a dreta: Diana Marín, directora del congrés; Carmen Parra, directora de la Càtedra UNESCO Pau, Solidaritat i Diàleg Intercultural; Antoni Pigrau, degà de la Facultat de Ciències Jurídiques; Maite Jiménez,