La Càtedra UNESCO d’habitatge analitza els 360º de la situació actual i el futur de l’habitatge.

Càtedra d'Habitatge URV

Durant aquesta jornada titulada "L'habitatge en 360º", s'ha treballat sobre la situació actual de l'habitatge des d'una perspectiva global, recorrent l'habitatge des de la perspectiva del mercat hipotecari fins al sensellarisme. El contingut s'ha estructurat a partir de tres taules temàtiques de treball i la presentació, en primícia, del documental "El Umbral" i l'experiència de simulació "El llindar", que acosten el fenomen del sensellarisme a la societat.

3 taules que donaven un visió global de l'habitatge.

La primera taula la van composar el Sr. Joan Clos ex-president de ONU-Habitat, el Sr. Agustí Serra,  Secretari d'Hàbitat Urbà i Territori de la Generalitat de Catalunya i la Sra. Lucia Martín Regidora d'Habitatge i Rehabilitació de l'Ajuntament de Barcelona, que juntament amb el Dr. Sergio Nasarre, director de la Càtedra UNESCO d'habitatge de la URV han repassat sota el títol "Reflexions sobre habitatge i ciutat", quina és la situació actual de l'habitatge a nivell mundial, català i local.

La segona taula va tenir com a títol "l'accés a l'habitatge" i va abordar aquest aspecte des de diferents perspectives: el mercat hipotecari, el mercat de lloguer, necessitat de noves tinences, cooperativisme... entre d'altres elements Aquesta taula la van conformar el Dr. Ángel Serrano de Nicolás en representació del sector notarial, el Sr. Rafael del Olmo Secretari del Consejo General de Administradores de Fincas, el Sr Jordi Casajoana, fundador d'OMPLIM i el Sr. Antoni Pedrero, President de la Cooperativa Obrera de Viviendas El Prat. Tots ells van ser moderats pel Dr. Héctor Simon, investigador de la Càtedra.

La darrera taula de treball va tractar sobre l'altra cara de l'habitatge, la pèrdua de l'habitatge i tot el que comporta. Es va abordar aquesta problemàtica des de les diferents perspectives representades: l'empresa privada, l'administració i el tercer sector. Aquesta taula va estar formada pel Sr. Antoni Sorolla, Director de Relacions Institucionals de SOGEVISO, empresa dedicada a la gestió del lloguer social des de l'àmbit privat. La segona persona de la taula va ser la Sra. Carme Trilla presidenta de la Fundació Hàbitat 3 i de l'Observatori Metropolità de l'Habitatge de Barcelona. El tercer membre de la taula va ser el Sr. Joan Uribe ex-President de Feantsa, la Federació europea d'organitzacions nacionals que treballen amb persones sense llar. En darrer terme va parlar el Sr. Ferran Busquets Director de la Fundació Arrels. Van ser moderats per la Sra. Núria Lambea, investigadora de la Càtedra.

Un documental i una experiència per sensibilitzar sobre el fenomen del sensellarisme.

La darrera part de la jornada la van protagonitzar un documental i una experiència de sensibilització, dos exemples d'un dels pilars de la Càtedra UNESCO d'habitatge: la transferència de coneixement. Tant el documental com l'experiència es basen en l'únic informe científic europeu sobre desnonaments i sensellarisme, que la Càtedra UNESCO d'habitatge URV va co-dirigir.

El Llindar és una experiència de simulació gamificada dirigida als centres educatius que pretén que els i les joves es posin a la pell d'aquelles persones que han perdut o que estan pròximes a perdre la seva llar o d'aquells organismes que amb uns recursos limitats han de prendre decisions.

El Documental "El Umbral" va tancar la jornada mostrant en la pell dels/les protagonistes l'informe europeu sobre sensellarisme.

Més informació dels dos es pot trobar a la nova pàgina https://llindar.cat

Sobre la Càtedra UNESCO pel Dret de l'Habitatge de la URV

La Càtedra UNESCO d'Habitatge de la Universitat Rovira i Virgili és l'única en el món del seu tipus i és sòcia de Nacions Unides per implementar la seva Nova Agenda Urbana. Acull els treballs elaborats els últims 24 anys d'investigadors/es interdisciplinaris i compta amb 11 socis públics i privats.

La Càtedra ha impulsat l'elaboració de 6 normes sobre habitatge, ha assessorat a entitats públiques i privades i lidera o ha participat en 28 projectes de recerca competitius nacionals i internacionals, compta amb 18 investigadors/es i ha format en habitatge a més de 10.000 professionals. La seva investigació ha impactat en més de 47 milions de persones.

Des del 2013, els/les investigadors/es de la Càtedra han publicat 200 treballs en 15 països i han impartit 358 conferències en altres 31.